Recension: Bohman, Therese; Den andra kvinnan; 2014

Den andra kvinnanDå har jag äntligen gjort slag i saken och läst Therese Bohmans Den andra kvinnan (Norstedts) som i år varit nominerad till Nordiska Rådets litteraturpris. Jag var på ett mingel strax innan jul och träffade Therese och pratade om Nordiska rådets prisgala och då tänkte ja att nu måste jag ju verkligen ta och läsa boken!

Huvudpersonen jobbar i en matbespisning på ett sjukhus, men hon anser sig vara ämnat för något större. Hon vill bli författare. Hennes liv är rätt så trist och hon umgås mest med Emelie, en tjej som är fundamentalt olik henne själv. En dag träffar hon den gifta överläkaren Carl som blir hennes älskare och tar hennes sexliv till nya höjder. Samtidigt träffar hon Alex, en spännande och annorlunda tjej som hon blir nära vän med och som får veta allt om Carl och vad han och vår huvudperson gör i sängen. En tar det roliga slut när hon får syn på Carl och Alex på ett café och blir fruktansvärt svartsjuk. Efter det tar boken en oväntad vändning.

Den andra kvinnan är en roman om sökande, kärlek och kvinnorollen. Vår huvudperson är inte så intresserad av feminism och att känner sig inte särskilt förtryckt. Hon bär sexiga underkläder under sin fula sjukhusköksblus och gör sig gärna till för Carl och klär sig i underkläder han gillar även om hon känner sig lite konstig i dem. Hon är både för stor för Norrköping och är för vilsen för att ta tag i att flytta därifrån. Det är ett fint och trovärdigt personporträtt och även om själva historien är lite skruvad så tror jag att många kan känna igen sig. Storyn var spännande och välskriven och jag sträckläste boken på två kvällar. Jag älskade att den tog en udda vändning och blev lite galen. Jag ska inte avslöja mer, men slutet är fantastiskt!

1. […] utgåvan, Norstedts). Antal sidor: 201. ISBN: 9789113058016. Andras röster: dagensbok.com, Feministbiblioteket, InteUtanMinPocket. Köp hos t.ex.: Adlibris, […]