Recension: Backström, Petra; M varken mer eller mindre; 2016

M varken mer eller mindrePetra Backström är debutant och hon älskar bokstäver. Det gör även huvudpersonen i M varken mer eller mindre (Rabén och Sjögren). Jag brukar gilla kärleksromaner för ungdomar och hade därför ganska höga förväntningar på den här, som gillats av fler.

Maj är 19 år och tagit studenten. Hon vet inte rikgit vad hon ska göra så hon driver mest omkring. Hon har lyckats trassla in sig i tre killar, det är exet hon har sex med, bästa kompisens pappa som stöter på henne, stalkern och killen som hon inte vet om hon bör falla för. Vi vet redan när boken börjar att hon kommer att välja en av dem och att valet egentligen är självklart. Men under bokens gång är det långt ifrån klart. Maj är som folk är mest, trevlig för det mesta, lite störig ibland och gör både misstag och kan rätta till dem ibland. Hon har ett gott hjärta, även om det kan bli lite fel ibland. Det är mycket sex, men å andra sidan får vi inte veta några detaljer. Relationerna till de olika killarna växer fram och du som läsare får fundera på vem hon bär välja.

Det händer faktiskt inte så mycket i boken, ändå är det en fantastisk bra bok. Styrkan ligger inte i att måla upp en händelsefull handling,utan att med små medel göra det spännande ändå. Jag fångades i berättelsen direkt och mer eller mindre sträckläste boken. Jag älskade språket, lunken och huvudpersonen. Och jag älskade bokstavsnörderiet. Det enda jag hade lite svårt för var att hon hette Maj. Efter Kristina Sandbergs böcker kunde jag inte tänka bort sju sorters kakor 🙂

Det är en fantastiskt bra debut och det jag gillade mest var balansen mellan jakten på kärleken och hur hon beskriver vänskapen till sin bästa vän. Mina förväntningar infriades!