Recension: Andersen, Jens; Denna dagen ett liv; 2014

Denna dagen ett livI julas visade SVT dokumentärserien Astrid om vår mest älskade barnboksförfattare Astrid Lindgren. Där berättades många nya detaljer om Astrid Lindgrens privata liv utifrån brev och dagböcker. Den danska litteraturprofessorn och skribenten Jens Andersens biografi Denna dagen, ett liv går vidare i samma spår. Den som såg dokumentären kommer känna igen mycket, men en del är också nytt.

Andersen har byggt biografin på brev, bilder och dagböcker som aldrig publicerats förut och samtal med Astrids Lindgrens dotter Karin Nyman. Ett genomgående tema i boken är Astrid Lindgrens kamp för kvinnors rättigheter, en strid där hon många gånger låg före sin tid. Astrid Lindgren kallade sig inte feminist och var inte medlem av kvinnorörelsen, men Andersen påpekar på flera ställen att det egentligen är lite märkligt. Som ung var Astrid Lindgren definitivt en kvinnosakskvinna. Hon klippte håret kort innan det var accepterat för kvinnor i Vimmerby. När hon arbetade på Vimmerby Tidning på 20-talet gjorde hon ett reportage som cyklande turist genom Småland och Östergötland, vilket inte var något som kvinnor normalt gjorde på den tiden. Hon rapporterade också från ett besök hos den framstående feministen Ellen Key i hennes hem vid Vättern. Det var där hon fick se det kända citatet Denna dagen ett liv, som hon senare skulle ge till sin romankaraktär Melker på Saltkråkan.

I flera av Astrid Lindgrens böcker är feminismen framträdanden. Andersen lyfter fram Vi på Saltkråkan, Ronja Rövardotter och Pippi Långstrump.Pippi och Ronja är kanske för många ganska typiska feministiska flickkaraktärer, men färre tänker nog på Teddy och Freddy som visar de vilsna stadsborna Johan och Niklas hur det går till i skärgården. Lovis och Undis framstår också som stabila och starka personer bakom sina tämligen fåniga och barnsliga rövarmän.

Andersen gör djupdykningar i processen kring de flesta av Lindgrens största verk och det är intressant att få höra om hur hon tänkte och arbetade för att få fram sina historier. Jag saknar dock några stycken. Bland annat så nämns inte Madicken mer än i en bisats här och där och det hade varit intressant att få den placerad i sitt sammanhang i Lindgrens liv.

Astrid Lindgrens son Lasse, som hon fick lämna bort, har stor plats i boken eftersom det påverkade hennes författarskap mycket. Karaktärer som Mio, Pelle på Saltkråkan och Pippi bygger på hennes erfarenhet av barn som lämnats ensamma. Däremot framgår inte särskilt mycket om äktenskapet med Sture Lindgren och hur det påverkade författaren Astrid Lindgren. I tv-dokumentären framgick det att Astrid Lindgren var orolig för vad en skilsmässa skulle innebära när Sture var otrogen, men någon större diskussion om detta fanns inte i boken. Det var fokus på barnen och hennes moderskap, men inte på äktenskapet, som jag skulle tro påverkade henne ganska mycket.

Denna dagen, ett liv är en gedigen biografi som ger ett bra porträtt av en älskad författare. Boken innehåller flera nyheter och står sig därför bra mot tidigare biografier. I mitt tycke är det också fantastiskt att författaren tryckt på Astrid Lindgrens feministiska åsikter och att hon mycket väl skulle kunnat vara en del av kvinnorörelsen.